Återskapandet av ett tryggt Lerum del 3 | Sverigedemokraterna i Lerum SD Facebook

Återskapandet av ett tryggt Lerum del 3

Publicerad: 11 april, 2018 kl 06:00

Polistätheten är rekordlåg i Sverige, nu bara två poliser per tusen invånare. Detta beroende på en omorganisering av polisväsendet lett utav en osedvanligt inkompetent rikspolischef. Många poliser har slutat och samtidigt står det tomma utbildningsplatser på polishögskolan, vilket tyder på att en förändring inte syns i närtid. Samtidigt visar Brottsförebyggande rådet (Brå) att antalet anmälda brott har ökat och uppklaringsprocenten minskat. Grov brottslighet har ökat enormt, mord, mordförsök och våldtäkter har blivit vardagsmat och något som har varit tvunget att prioriteras. Detta har medfört att polisen varit tvungna att nedprioritera ”vardagskriminalitet” d.v.s. till exempel: inbrott, misshandel, rån och skadegörelse. Och det är just denna nedprioritering av ”vardagskriminalitet” som skapar denna otrygghet vi känner av i samhället idag, även här i Lerums kommun.

Ringer man till polisen, exempelvis, under ett pågående inbrott, finns det sällan en bil i närheten som kan ingripa och avbryta inbrottet samt frihetsberöva gärningsmännen. Istället kommer det en bil efter att inbrottet är över och gärningsmännen är borta tillsammans med ett byte. Det som sker då är oftast att polisen gör en snabb utredning på plats och förklarar att det är osannolikt att brottet klaras upp och att stöldgodset återförs till offret. Tyvärr brukar det allt som oftast dimpa ner ett brev i brevlådan efter någon vecka där det står att förundersökningen läggs ner i brist på bevis. Detta gör att man står där ensam med en känsla av maktlöshet, en känsla av otrygghet och olust av att främlingar har varit inne i ens bostad, att de kanske har stulit en ovärderlig släktklenod som är omöjlig att ersätta, som aldrig någonsin kommer återförenas med sin rättmätiga ägare.

För att komma till bukt med denna otrygghet har vi Sverigedemokrater i Lerum tagit fram en fyrpunktsplan, i denna insändare fokuserar vi på punkt tre: Ronderande väktare i kameraförsedda fordon.
Vi anser, som ett komplement till tidigare nämnda punkter, att kringkörande väktare i kameraförsedda fordon kan göra en stor skillnad. Att genom sin närvaro avskräcka brottslig aktivitet. Att med sin närhet kunna ingripa snabbt när brott sker eller genom att filma händelseförlopp ge en betydande hjälp med bevisföring under förundersökning.

Christopher Saart (SD)
Styrelseledamot