Nationaldagsfirande i Gråbo – Att inkludera och exkludera | Sverigedemokraterna i Lerum

Nationaldagsfirande i Gråbo – Att inkludera och exkludera

PUBLICERAD: 8 JUNI, 2017 KL 13:25

Att läsa i Lerums Tidning inför firandet av Sveriges nationaldag i Gråbo:
”Lerums kommun välkomnar till firandet av nationaldagen den 6 juni, på Mjörnbotorget i Gråbo.
Du som är nybliven svensk medborgare är särskilt välkommen. Vi bjuder på en ceremoni fylld med musik, glädje, sång och gemenskap.”

Det är både trevligt och värdefullt att Lerums kommun väljer att fira svenska nationaldagen som tradition och göra detta till en fest. Vi i Sverigedemokraterna anser det oerhört viktigt att värna och hålla våra traditioner och seder vid liv. Att som nybliven svensk medborgare tas emot och välkomnas på självaste nationaldagen måste ses som ett privilegium och en stor sak då vår tradition och nation är något att vara stolt över att tillhöra.

Tyvärr spårar retoriken i viss mån ur, då kommunen väljer att ”särskilt” välkomna nyblivna svenska medborgare till evenemanget och samtidigt försöka bjuda in till gemenskap. Ett firande där någon utses ”särskilt” välkommen fungerarar dåligt om tradition, gemenskap och integration är utgångspunkten. Redan där pekas grupperna ut som olika; den ena ”särskilt” välkommen och den andra mindre välkommen. Vid en påtvingad massiv demografisk ökning med nya kulturer, nya språk och så vidare, är det extra viktigt att den gamla befolkningsgruppen känner sig delaktig och inte undanskuffad.

Varför krångla till det och ideligen själv som grupp ”stå tillbaka” för att upplevas som maximalt god i förhållande till andra grupper? Det behövs inte – ingen tvivlar.

Det hade räckt gott med ”Välkommen till nationaldagsfirande – Alla är välkomna”
Enkelt är bra!

SD Lerum