SD-Kvinnor | Sverigedemokraterna i Lerum

SD-Kvinnor

SDKlogo

Trygghet på riktigt

SD-kvinnor prioriterar alla kvinnors trygghet!

Var fjärde kvinna känner sig otrygg när hon är ute ensam på kvällen. En av tio vågar inte ens lämna hemmet. Vi lär oss tänka på vår klädsel, anpassa vår gångtakt och alltid ha mobilen tillgänglig samt nycklar redo i handen för självförsvar eller en försvarsspray i väskan. Den upplevda otryggheten påverkar vår vardag – vår verklighet. Detta måste ta slut.

Från annat politiskt håll får vi ibland höra att lösningen ligger i genusvetenskap och genuspedagogik. Men vi SD-kvinnor tror inte att vi behöver omskola män för att skapa trygghet – de absolut flesta männen i vårt land är helt vanliga, underbara grabbar och inte våldtäktsmän i väntan på rätt offer. Ibland höjs också röster som talar om feministiskt självförsvar som en lösning. Men för oss är det oacceptabelt med en ordning där det läggs på den enskilda att kunna försvara sig mot attacker. Din säkerhet är nämligen samhällets ansvar, inte ditt.

Tillsammans med Sverigedemokraterna presenterar vi ett åtgärdsprogram, som du hittar här bredvid, för att återupprätta en kvinnofrid värd namnet. Det handlar om bättre belysning på gator och torg, övervakningskameror på särskilt utsatta platser, närvarande polis och ett starkt rättssystem där förövare straffas och brottsoffer får upprättelse. Men det handlar också om ökat stöd till kvinnojourer, bättre möjligheter för kontaktförbud och starkare kontroller inom taxinäringen. Alla förtjänar att känna sig trygga i vårt land. Trygga på riktigt.

verklighetens_roest1

SD-Kvinnor